Volvo dragster
Lasse Nilsson bygger mini dragster
Så här skrev vi 1977
Ett av de mer uppmärksammade ekipagen inom dragracing i Sverige är ett av de minsta. Vi menar Lasse Nilssons lilla Volvo drivna dragster. Lasses burn-out wheelies och snabba repor hör till de mest publikknipande inslagen trots alla Funny Cars, Top Fuelers, Pro Stocks och vad de nu heter.
Comfort har fått förtroendet att gå in som Lasses sponsor och vi kommer tillsammans att testa delar i dragsterns B 20 motor för de speciella krav som ställs inom dragracing.
Intresset att bygga minidragsters med i första hand Volvo motorer, de anses mest ekonomiska att åka med, är så stort att vi med Lasses hjälp gjort en enkel beskrivning hur ett bygge går till. Varsågod, det är bara att sätta igång!
Vad du behöver:
1. En absolut horisontell arbetsbänk minst lika lång som ramen. Fixeras med vattenpassinmätning.
2. Vattenpass minst 500 mm.
3. Lod.
4. Ställbar vinkel (av ett par plana brädbitar) med ca 500 mm sida.
Du börjar lämpligtvis med att bocka till alla rör som skall användas. Störtbur samt bakre ramsluten. Motorn bultas ihop med brandvägg, kopplingskåpa och växellåda. En fast distans, lika lång som den tänkta kardanaxeln bultas mellan låda och bakaxel. Hela denna enhet ställs upp på arbetsbänken och fixeras så att rätt höjdmått erhålles, dels vid vevaxelns framkant (kolla med tråget, 50 - 60 mm minimum frigång) dels vid bakaxelcentrum så att detta hamnar vid den radie motsvarande de hjul som skall användas.
Observera att radien skall gälla vid lågt ringtryck, 2 - 3 hg, samt full viktbelastning. Lasse vet, han är en av Sveriges mest storvuxna dragförare - i minsta dragstern.....
Motorn/bakaxel fixeras även till en med tuschpenna eller snöre markerad mittlinje på bänken. Placera klossar vid framfjädringens tänkta infästning, vid brandväggen samt vid ramslutet i bakkant. dessa skall ha den höjd du avser att ha som markfrigång på de olika punkterna.
Lägg ut de två bottenrören och värm/bocka vid brandväggen tills rätt mått erhålles fram/bak. Fäst nedre bakre ramslutet till ramrören med hjälp av rörstyrningar med god passning. Förfar på samma sätt med de båda övre ramrören. Böj bakom brandväggen till en höjd med förarens axelparti.
"Loppa" fast vertikalt rör vid brandväggen. Elsvets med elektrod 4800 OK. Sätt de båda "ryggstöden" på plats. Placera in bakaxelfäste med stödrören. Värm nu de båda övre och undre ramrören strax framför brandväggen och böj dessa inåt så att du får önskat mått i framkant. Röret för fjädringen kan nu placeras in. De smala vertikal- och snedstagen från brandvägg och framåt står på tur härnäst. Därefter är det störtburens tur att komma på plats. Till sist tvärstagen, växellådsfäste, fäste för styrsnäcka, push-bar m.m. Ritningen bör ge dig en god uppfattning hur det hela kan se ut.
Nu är det bara att ta fram TIG-aggregatet och svetsa ihop det hela. Börja med störtbur och arbeta sedan växelvis i symmetri från sida till sida framåt. När det hela är klart passar du in framvagnen, placerar ut fästen för motor, tankar, sele, etc., samt borrar hålen för bakaxelfästet i ramplattan med 0,1 mm passning till bulten. Därefter tar du fram aluminiumplåten och börjar med karossen, här gäller det bara att ta det lugnt och försiktigt. Utförandet kan du göra efter egna önskemål, vi har aldrig sett två helt identiska.
Vad som vidare skall nämnas är att under hela rambyggets gång är viktigt att du ofta kollar parallellitet och vinklar med pass och lod. Var även mycket noggrann med passningen mellan rören. Det är bäst att du gör urtagen i en fräs, då blir risken för svetskrympningar minimala och givetvis även risken för att det hela drar sig.
Detta har inte varit en ren byggbeskrivning men vi hoppas att du fått inspiration och information nog att sätta igång för svårt är det ju inte.
Framvagn komplett med spindlar kommer vi att kunna leverera till ett pris av ca 2000 kronor, leveranstid 6-8 veckor efter order. Lämpliga motordelar för Volvo 2 l hittar du i katalogen.
Artikel från Comfort Racing 1977.
Lär om vårt tuffa Volvo Amazon bygge
Lasse Nilssons 10-sekunders 2-liters vagn
Artikel från 1977 i tidningen Dragstrip som gavs ut av Colorod
Lasse har byggt två chassin som har en hjulbas av 138" vilket är 350cm. Framvagnen är avfjädrad med torsionsfjädrar modell VW, Lasse har tillverkar sina framhjul själv med svarvade nav till Ford Anglia spindlar. Han ekrade sedan upp ett par tunna aluminium hoj-fälgar på dessa nav. Bakaxeln är en Volvo Dana Spicer 30 dvs. en mindre variant av Dana 60. som Lasse kortat och försett med 140-160 seriens drivaxlar och en 5.38:1 utväxling. Växellådan är en Volvo M40 utan synkringar och han använder alla växlarna faktiskt.
Volvo B18 motor
Motorn är en B18 som borrats till 88.9 vilket är B20 originalborr. Motorstorleken är nu 1986cc. Vevaxeln är en B20 axel och på den sitter lättade och polerade B20 stålstakar. Kolvarna är av Mahles tillverkning och har en kompression på 12.55:1 Tack vare planat block 0,5mm plus planad topp CC`n i toppen är 36.55 i varje förbränningsrum. Ventilerna Lasse använder är 46mm på insug och 38,5 på utblåssidan. Ventilfjädrarna är av Iskys tillverkning och har en inspänningshöjd av 42mm, retainers i aluminium kommer från Isky. Kammen är en Timokam med 313 - 312 grader i duration och Timo gjorde även i ordning lättade lyftare. Stötstängerna har Lasse tillverkat i 3/8 chrommoly. Insug och förgasarna kommer från Lasses huvudsponsor Comfort Racing. Två Weber 48 DCOE är bestyckade med 175 huvudmunstycken, 165 luft och F16 i emulsionsrör. Tändningen sker med en Volvo electronic fördelare som nu är "låst". Den står oftast på 38 - 40 grader. Avgassystemet har Lars bror tillverkat i 3/4 rör och längden är ca: 42 tum.
Artikel från tidningen Dragstrip nummer 3, 1977.