Racing historia
Lennart "Svart Ola" Persson vinner SM-titeln 1974
Comfort Racing var ett begrepp bland alla vedbodtrimmare på 70-talet. Vem minns inte HN-1, instrumentpanelen i vacuumformad plast som gjorde att en Amazon kunde förses med varväknare och tre extrainstrument. Bara att kränga på över den ordinarie panelen. Eller 100+ rattar och HN-2, den tillbakaflyttade växelspaken till Amazon. Those were the days.
Bakom framgången låg huvudsakligen de omfattande kataloger som Comfort Racing gav ut varje år, det mesta såldes nämligen på postorder på den tiden. Internet och kreditkort var totalt okända begrepp vid denna tid. Nej, man ringde in sin order och gick sedan till posten och löste ut försändelsen kontant en vecka senare. Hade man tur var inget restnoterat och den lycklige kunde öppna paketet och frossa i flufftärningar, HN-1 paneler och 100+ rattar.
1971
Ägaren, Hasse Nyström alias HN, insåg tidigt vikten av att synas i racingsammanhang och redan 1971 satsade han så smått på ett team i SM för standardbilar. Det bestod av två Hundkojor körda av Bosse Fernström och Sebastian Wrethagen. Dessa herrar var inga större stjärnor utan höll till i nedre delen av fältet. Det bör nämnas att konkurrensen i 1300-klassen vid denna tid var mördande. HN hade kommit över ett restlager maskinfärg i en giftgrön kulör som han omedelbart utnämnde till Comfortgrön. Bilarna målades således i denna något udda färg. Säsongen 1971 innebar inga nämnvärda sportsliga framgångar för teamet men man fick en hel del uppmärksamhet så HN beslöt att satsa lite hårdare inför 1972.
1972
Inför 1972 års säsong utökades teamet med ytterligare en Hundkoja, rattad av Eric Tillqvist, en redan etablerad förare. Dessutom ingick två stycken Formel Fordbilar som kördes av Bengt Blom och Slim Borgudd. HN hade lyckats övertala importören av Wynns att gå in som delsponsor vilket innebar att Kojorna försågs med enorma Wynnsdekaler både på taken och motorhuvarna.
Detta år lyckades teamet betydligt bättre. Fernström och Wrethagen höll till i den övre halvan av fältet och Slim lyckades bra i Formel Ford. Tyvärr totalhavererade både Tillqvist och Blom sina respektive bilar och avslutade sina karriärer med dessa krascher.
Uppmärksamheten runt teamet var dock tillfredställande och HN beslöt att satsa ännu hårdare inför säsongen 1973.
1973
Importören av BMC- bilar hade nu fått upp ögonen för Comfort-teamet och erbjöd stöd. Comfort kunde således kvittera ut två stycken sprillans nya BMC- Clubman karosser direkt från fabriken i Abingdon. Dessutom fick man hämta så mycket delar som behövdes för att bygga två nya bilar hos Scanauto, som var importör av BMC vid denna tid.
Förutom Fernström och Wrethagen rekryterades ytterligare en Kojaförare vid namn Greger Pettersson från Halmstad. Denne rattade sin egen Koja av kortnosmodell. Formel Fordbilarna utgick.
Comfort hade fått kontakt med världens mest etablerade Kojatrimmare, Richard Longman. Från denne köpte man topplock, förgasaranläggningar, avgasgrenrör och andra bitar som gjorde bilarna snabbare. Longman hade dessutom en hel del tips att komma med då det gällde chassi och andra modifieringar.
Teamet var således väl rustat inför säsongen 1973. Visserligen kunde man inte riktigt matcha de Escort BDA- er och Alfa GTA- er som dominerade 1300 klassen, men man gav dem en oväntat hård match och etablerade sig som det definitivt ledande Koja- teamet.
Då krutröken lagt sig stod Wrethagen som totalfyra och Pettersson som totalfemma i 1300-klassen. Inte så pjåkigt med tanke på att det var minst 50 deltagare och att samtliga förare körde Escort eller Alfa.
Fernström hade tyvärr råkat ut för två ordentliga krascher under säsongen och fann för gott att avsluta karriären och ägna sig åt fastighetsaffärer i stället.
Second hand Stockholm
1974
Comforts affärer blomstrade och HN beslöt att satsa ännu hårdare på teamet inför 1974. En nyhet var att man inrättat en klass upp till 1150 cc vilket innebar att Alforna och Escorterna var ute ur leken och Kojan åter var en vinnare i sin 1071cc version.
Comfort satsade på att ta hem SM och därför rekryterades Sveriges absolut snabbaste Kojapilot, Lennart "Svart Ola" Persson. Visserligen hade Persson fått stryk sammanlagt av både Wrethagen och Pettersson året innan, men man bedömde att han med de rätta grejorna skulle bli farligt snabb.
Ny bil byggdes från grunden åt Svart Ola och denna gång köpte man fyra kompletta motorer från Longman. Snacka om satsning. Longman levererade personligen motorerna till Comforts verkstad i Gislaved och han stannade dessutom nästan en månad för att hjälpa till med att sortera ut bilarna.
Övriga förare i teamet var Greger Pettersson och en ny förmåga från Växjö, Christer Johansson. Sebastian Wrethagen skulle arbeta som teamchef och hoppa in vid vissa tillfällen i en reservbil om det behövdes.
Comfortkojorna visade sig var mycket snabba men man fick oväntat hårt motstånd från den gamle Comfortföraren, Slim Borgudd, som tagit hem en vass Hillman Imp från England. Svart Ola lyckades dock bärga SM-titeln efter en rafflande final på Mantorp där han åkte av inte mindre än tre gånger.
Därmed skingrades Comfort Racing Team. Wrethagen slutade med motorsport, Greger Pettersson och Christer Johansson övergick till egna satsningar. Lennart Persson fortsatte ytterligare ett år med varierande framgång. Han slutade 1975.
Comfort satsade senare på diverse andra förare inom olika bilsportgrenar. Bl.a byggde man en ganska häftig Volvo Amazon som kördes i SSK av Slim Borgudd. Dessutom var Comfort inblandade i en del rallybilar och en dragster.
Skrivet av: Sebastian Wrethagen